Wednesday, April 13, 2011

LAWATAN SAMBIL BELAJAR DI FAMA DAPAT MENJALINKAN PERSEFAHAMAN DAN KERJASAMA KUMPULAN YAYASAN SABAH ZON PANTAI BARAT UTARA







Kota kinabalu (KKIP) Rabu (13 April 2011)

Seramai 15 peserta termasuk  9 pegawai Yayasan Sabah Zon Pantai Barat Utara telah melawat Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA)  hari ini. Rombongan dari Yayasan Sabah ZPBU yang diketuai oleh Ketua Pentadbir Zon dan peserta usahawan dari Kudat, Kota Marudu dan Kota Belud seramai 6 orang itu telah diberi taklimat oleh Pegawai Perhubungan FAMA Sabah di Ibu Pejabat FAMA Negeri Sabah, Kompleks Pemasaran FAMA, Lot 2, Jalan KKIP Timur, Commercial Zone 2, Kinabalu Industrial Park (KKIP).

Taklimat yang diberikan memberi banyak maklumat berkenaan dengan peranan FAMA negeri yang selama ini tidak banyak diperolehi oleh peserta usahawan dari ZPBU. Contohnya, FAMA mempunyai peranan untuk memasarkan hasil-hasil pertanian penduduk kampung dengan mendaftar nama pengusaha kepada FAMA di daerah-daerah diseluruh Sabah melalui e-Industri asas tani (e-IAT) atau pegawai mereka akan datang sendiri ke kebun pengusaha untuk memberi hasil pertanian mereka. Pengusaha juga boleh menghantar hasil pertanian mereka ke kompleks pemasaran mereka di FAMA Kota Kinabalu.

Selain daripada itu, FAMA juga membantu, memasarkan hasil-hasil usahawan yang mempunyai produk mereka sendiri seperti kerepek pisang yang mendapat pelepasan standard Piawaian yang dikehendaki untuk di jual di pasar raya seperti Gaint dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment